Direktlänk till inlägg 7 september 2014

Utdrag ur aftonbladets artikel om Annie Lööfs utfrågning + mina kommentarer

Av Daniel Wallin - 7 september 2014 23:44

Annie Lööf är sist ut i SVT:s stora utfrågning av partiledarna.

Programledarna påpekade att C vill ha höjd fordonskatt för äldre bilar.
Utfrågarna undrade varför inte också nya bilar skulle betala mer, vilket ingick i det ursprungliga förslaget.
SVT: Har ni gett efter för Volvos påtryckningar?
? Nej, men vi har tänkt om. Vi måste ställa om vår transportsektor, säger Lööf.
SVT: Men stämmer det att Volvo har fått ett inflytande?
? De har inte fått ett inflytande. Men jag har som minister ett ansvar att lyssna in olika parter.

Min kommentar:
Så hon lyssnar in Volvo och deras åsikter, tänkt om och ändrar förslaget så som Volvo vill?

"Inte sänkta löner"
Centerpartiet har under en längre tid drivit kravet om sänkta ingångslöner för unga. Nu verkade Lööf ta ett steg tillbaka i frågan.
? Vi har nu fått på plats ett system med jobb och praktik, mot en lägre lön som vi är nöjda med, säger hon.

Min kommentar:
Ja lönedumpa på företagen så att vi får svårare att löneförhandla, våra medlemmar blir nog inte bekymrade när dom inte får höjda löner, eller blir av med sina jobb för att det finns folk som gör jobbet billigare

SVT: Men det står på er hemsida att ni vill ha sänkta löner?
? Men vi ska invänta och utvärdera det nya systemet.

Min kommentar:
Ja sänk lönerna för folk, blir nog bra!

SVT: Ni vill ändra turodningsreglerna så att det blir lättare att säga upp folk. Innebär inte det större otrygghet?
? Vår ambition är att fler ska få jobb.
SVT: Men blir det inte otryggare?
? För mig är det viktigt att skapa regler som bygger på kompetens och inte enbart på anställningsår.

Min kommentar:
Så om arbetsgivaren har en "besvärlig" anställd ska han/hon kunna sparkas, om du haft ett jobb i 20 år men inte utbildad på högskola, ska du få lämna din anställning till förmån för en yngre högskolebildad person?

"Meningslösa åtgärder"
I en intervju från i somras beskrev C-ledaren fas 3 som "meningslösa åtgärder".

Min kommentar:
Dom anser att deras egen reform är "meningslösa åtgärder"

? Delar är inte bra. Vi ska nu genomföra förändringar.
SVT: Hur har ni kunnat sjösätta något som är meningslöst?
? Vi har gjort stora förändringar i fas 3. Nystartsjobb, till exempel. Nu vill vi att yrkesintroduktionsjobben utvidgas och att man matchas till riktiga jobb.

Min kommentar: Som jag förstår det samma som FAS 3 men med ett annat namn

Utfrågarna tog upp förslagen från partiets tidigare idéprogrammet, till exempel om månggifte.
? Kortsiktigt förlorade vi på idéprogrammet. Men långsiktigt, folk har sagt att vi var modiga.

Min kommentar: Ja det är nog modigt att föreslå månggifte i ett civiliserat samhälle

Vill sälja delar av Vattenfall
Vattenfall ska enligt regeringen "vara ledande i den gröna omställningen" samtidigt som företaget planerar nya gruvor för brunkol i Tyskland.
? Jag kan tycka att det rimmar illa, säger Lööf.

Min kommentar:
Vad rimmar illa, brunkol och grön omställning? Kan nog hålla med där!

SVT: Hur kan en regering där Centern ingår låta Vattenfall fortsätta med detta?
? Jag vet att Vattenfall överväger att dela upp verksamheten. Jag är inte främmande för att inte framtiden sälja den europeiska delen.
SVT: Så du vill sälja den delen som är ansvarig för brunkol?
? I vårt valmanifest slår vi fast att vill behålla den nordiska delen. Vi är öppna för att sälja den europeiska delen.
SVT: Men hur är det möjligt att brytningen av brunkol fortsätter? Kan du som näringsminister inte göra något åt det?
? Vi styr genom ägardirektiv. Kolkraftsverksamheten i Tyskland bör säljas.

Min kommentar:
Varför ens köpa mer kolkraft i Tyskland när man ändå tänkt sälja av vattenfalls utlandsgren?



Annie Lööf var optimistisk inför valet om tio dagar.
? Jag tror Centern kommer att göra ett riktigt bra val. Och att Centern kommer att sitta kvar.

Min kommentar:
Jag tror med att Centern sitter kvar, moderaterna, folkpartiet och SD i regering, det enda vi behöver stå ut med är:
Lönedumpning
Uppköp av brunkolsgruvor
Månggifte
Högre fordonsskatt (om du inte har en ny fin bil vill säga)
FAS 3... Förlåt... Yrkesintroduktion

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel Wallin - 9 september 2014 22:13

valarbetet går mot sitt slut, är helt slut men det är värt det om vi får regeringsskifte :) ...

Av Daniel Wallin - 9 september 2014 00:45

Tycka vad man vill om dom olika partierna som slåss om makten. Tycka vad man vill om smutskastningen som följer i spåren av maktkampen. Tycka vad man vill om åt vilket håll landet Sverige ska dra. Tycka vad man vill om vad som är bäst för dig, mig...

Av Daniel Wallin - 8 september 2014 09:25

Jag läste Metro nu på morgonen och såg i sedvanlig ordning en reklam längst upp, idag va det en på Jimmie Åkesson. Ni vet han som säger sig vilja ha förändring på riktigt.Under den är det en stor rubrik med texten: "SD-topp medger att han skrivit an...

Av Daniel Wallin - 7 september 2014 23:58

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19493429.ab

Av Daniel Wallin - 7 september 2014 23:47

Blir jag arbetslös eller sjuk får jag den hjälp jag behöver och som jag betalat för... Eller? Facklig organisationsgrad 2006: 77 procent 2013: 70 procent Arbetare 2006: 77 procent 2013: 66 procent Tjänstemän 2006: 77 procent 2013: 7...

Presentation


Fackliga,politiska och samhällsrelaterad blogg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards